Sweeney Chin – “Bra relation med elever avgörande”

  • On 31 januari, 2018

Vi träffar Sweeney Chin, 21 år från Skåne, som just nu läser till förskolelärare och som emellanåt varvar studierna med extrajobb som lärarvikarie. Sweeney är mycket uppskattad på våra samarbetsskolor.

Provade lärarvikariat för att lära sig mer

-Jag har alltid älskat att arbeta med barn. Att kunna se dem utvecklas från vad man själv har gjort och lärt ut, det tycker jag är jätteroligt! Jag blir liksom stolt över mig själv. Extrajobbet som lärarvikarie valde jag då jag vill läsa vidare från förskollärare till mellan- högstadie eller gymnasielärare och det är rätt så mycket erfarenheter man kan få då i rollen som vikarie. Mycket olika situationer som man i början kanske inte riktigt vet hur man ska hantera men som man efter hand lär sig om.

Erfarenheter från skolan

-Det jag tar med mig från min tid som vikarie är för det första tålamod, haha! Men såklart även mycket erfarenheter som är jätteviktiga för mig som blivande lärare. Det har uppstått många olika situationer som man lär sig ta hand om och ju fler lektioner man utför, ju mer inser man i efterhand hur man kan vara en bra lärare, någon som eleverna kan relatera till och finna trygghet i. Och framför allt även bli en lärare som eleverna känner att dom faktiskt lär sig någonting av.

Olika approach som lärare

-Som lärare beskrivs jag ofta som “chill” av mina elever. Jag skämtar mycket och brukar prata med dem om allt mellan himmel och jord. Och jag gör det för att kunna skapa en väg in och få deras tillit och uppmärksamhet. Genom det så märker jag att de lyssnar på mig och att vi har en bra koppling. Det är det jag försöker sträva efter, att ha den relationen. Jag tycker inte att man borde vara den här superstränga, hårda, läraren – visst kan man vara sträng och hård ibland, men man ska vara det på rätt stund och inte hela tiden, utan kunna bjuda på sig själv lite. Jag har märkt att barnen lyssnar mer på mig då.

Att uppskattas som lärare

-Jag tycker om att känna den här positiva kopplingen med eleverna, för det är ju dem som man spenderar mest tid med. Nu under hösten har jag varit mycket på en och samma skola och haft hand om två olika klasser, och jag känner verkligen den kopplingen med dem. Det värmer så mycket när jag får reda på att de verkligen tycker om mig, då vet jag liksom att jag gör rätt som vikarie. Det har till exempel varit några gånger nu i slutet av förra terminen då jag varit borta och inte jobbat pga mina studier, men sedan när jag kommit tillbaks in i klassrummen så började båda klasserna klappa händer för att jag äntligen var tillbaka. Det kändes verkligen bra!

Tips i undervisningen

-Det finns alltid elever som har koncentrationsproblem och dem tycker jag man ska fokusera på lite extra och ge mycket uppmärksamhet. Jag har varit med om många lärare som har ignorerat elever med till exempel koncentrationsproblem eftersom de bara har tramsat i klassrummet. Och då tror läraren att eleven inte är intresserad av att lära sig. Men från mina upplevelser och samtal med elever så har i princip alla haft ett intresse av att lära sig, men vissa kan ha haft svårt för det och att få lärarens uppmärksamhet och hjälp.

Så mitt tips är att om någon i klassen har ett problem eller inte lyssnar under tiden som man utför lektionen, ignorera inte eleven utan gå istället fram och prata och försök hjälpa till. Barn som har koncentrationssvårigheter behöver också hjälp, men kan ofta bli ignorerade, vilket jag har sett jätteofta.

0 Comments