Ett musikaliskt orienterat möte med studentvikarien Pontus

  • On 17 oktober, 2017

Pontus Bertling började tidigt sin musikaliska bana. Redan som 5-åring plockade han upp sin pappas ukulele och blev snart bättre än honom. Senare fortsatte det med både gitarr, piano, sång och egen komponering. Efter utbildning på musikhögskolan i Piteå har Pontus studerat naturvetenskapligt basår och arbetar nu delvis som Studentvikarie, bland annat inom ämnet musik.

Pontus delar här vad han tycker är viktigt för en bra undervisning.

Att skapa intresse och inspirera i ämnesundervisning

-I många fall kan det vara att klassen inte upplevt så mycket musikundervisning överhuvudtaget. Då jag är rätt så driven när det gäller sång så försöker jag se till att sjunga tillsammans. Det är en av de enklare aktiviteterna man kan göra i en stor grupp, särskilt då det inte finns tillgång till instrument. För att få igång sång på ett bra sätt så krävs det en ordentlig uppvärmning, vilket man annars kan missa om man börjar sjunga direkt. Det är viktigt att man låter alla komma med och göra olika uppvärmningsövningar, sträcka på sig, få igång andningen och så. Sen kan man börja sjunga. Flera barn har sagt till mig att “att det är roligt och bra för vi har aldrig gjort uppvärmning på musiklektionerna innan”.

Utmaningarna med att lära ut musik

-Inom musiken är det lite det här med att våga sjunga. När eleverna börjar komma upp någonstans i mellanstadiet så kan det börja bli lite att det är pinsamt, man ska vara lite cool. Då kan det vara svårt med just sång då det finns en allmän uppfattning om att bara vissa kan sjunga, vilket snarare är mycket av en övningssak. Och det är en av de svåra grejerna, att hantera när elever inte vågar och är rädda att delta.
Sen är det även det här med betygssättning av musik. Som lärarvikarie får man inte sätta betyg utan det gör någon annan, men jag ska vara rådgivande och i slutändan är det bara jag som sett vad de gör. Men jag försöker rådgöra med övriga lärare och rektor så att det blir en bra bedömning.

Att skapa bra relationer med eleverna är viktigt

-Jag försöker på något sätt hålla det roligt för musik ska vara kul. Och är inte musik kul, då har man gjort något fel. Så för mig är det mycket att berätta vad man gör och varför man gör det. Jag märker att många är ovana vid just det i musiksammanhang. Att förklara varför vi hade uppvärmning och så.

Jag har exempelvis gjort en uppvärmningsövning där vi skriver bokstäver med rumpan, vilket dels är en bra uppvärmning för höfterna så du inte står med benen låsta, men det tar även ned allting på jorden lite. Plötsligt blir det lite att läraren är löjlig, man tar bort eventuella spänningar och alla kan skratta tillsammans, samtidigt som man förklarar syftet.

Det är en sak jag tagit med mig ifrån min gamla musiklärare och jag tar egentligen med mig mycket av det mina lärare gjorde som jag tyckte var bra. Men det är som de säger i komposition världen, en bra kompositör lånar medan en genialisk stjäl. Så flera övningar har jag också lånat och jag märkte att stämningen förändrades efter det, eleverna var plötsligt lite gladare. Det blir någon form av isbrytare och det har även ett ändamål, inte bara utifrån det sociala.

Barn ställer ofta frågan “varför” och det försöker jag utgå ifrån när jag planerar undervisning. Skolans uppgift är ju att svara på “varför”. Barns frågvishet finns med redan i första klass, och det jag vill kunna göra är att rikta och styra det lite, så att det inte spårar ur. Men att få med den inställningen och frågvisheten är bra, för det är just när man har ställt frågan som man också lär sig svaret, istället för att läraren bara försöker stå och banka in svar utan frågor.

Ett råd till aspirerande musiklärare

– Det jag gjorde var att kolla vad jag är bra på, vad kan jag som är enkelt och som jag kan lära ut i grupp? Personligen är jag bra på kör och sång, så då kör jag på det. Det funkar kanske inte för allt, är jag exempelvis jättebra på att mixa dubstep så kanske det kan bli lite svårt att applicera. Men att försöka komma ihåg vad man själv tyckte om som barn och försöka plocka med sig av det. Och uppvärmning! Det är viktigt.

Att ha roligt i klassrummet

-En gång när jag hade en första klass, så skulle vi ha första lektionen på dagen och jag hade inte så mycket koll då vi inte hade tillgång till aulan som först anvisats, utan ett vanligt klassrum. Så kom jag in där, började förbereda och lite så. Sen började vi sjunga och allt gick bra. Efter ett tag ställde någon en fråga och när jag skulle förklara så backar jag samtidigt in i tavlan bakom mig och välter ner en lång linjal, den där gula som finns i alla klassrum. Så både den och en del andra grejer ramlar ned på golvet. Jag plockade upp allt och fortsätter prata. Men det första som händer är att linjalen trillar ned igen. Och barnen tycker ju det här är hysteriskt kul, dom har jätteroligt.

Och någonstans i det där så känner jag att man får bli lite teatral. Har jag dragit ned den där linjalen två gånger så får man spela på det, det blir lite improvisationsteater. Man får bjuda på det. Det blir lite som att skriva med rumpan, lite clown varianten sådär. Hytta lite åt linjalen och ställa den i skamvrån. Råkar saker hända så får man försöka plocka upp det och göra det bästa av det. I det här fallet blev det ett inte helt ineffektivt undervisnings knep, och det är ju inget jag kan göra planerat, men händer det så får man göra det bästa av det.

Mer ukulele i skolan

-För övrigt önskar jag att det skulle finnas fler instrument i skolan. Ska skolor satsa på ett stränginstrument som ska läras ut till barn, köp inte massa gitarrer till låg eller mellanstadiet. Köp en ukulele. Den är lagom stor. Barnen når banden på greppbrädan, slipper lära sig fusk ackord och så vidare. Och du kan få en helt ok ukulele för 200 kr. Vad kan en ipad kosta idag som är vanlig i klassrummen – 2000 kr? Du får 10 stycken ukuleles för samma pengar!

0 Comments